söndag 8 februari 2009

Ljus i tentatunneln

Pust, vilken vecka det har varit! Det började i måndags med det omtalade muntliga provet i Termodynamik. Tror inte att varesig jag eller någon av de andra svenskarna någonsin varit så nervösa inför en tenta som vi var i måndags. Andreas var först ut och hade tid klockan 13.00 men vi var i skolan redan klockan 09.00 för att tillbringada ett par timmar med att plugga/stressa upp oss. Tillslut blev det min tur och det hela visade sig gå ganska bra. Många utav frågorna var väldigt svåra men professorn hjälpte till och tyckte tydligen att jag skötte mig bra. En halvtimme efter att jag klivit in på kontoret kom jag ut med en avklarad kurs och högsta möjliga betyg i bagaget. En kul detalj var att Prof. Dr. Ing. Sattelmayer hade en sekreterare med sig som tog anteckningar om hur vi skötte oss. Han var doktor i termodynamik.

I torsdags skrev vi sedan uppsats i projektmanagement. Ha inte fått besked om något resultat än, men det borde ha gått vägen. Morgonen efter var det så dags för VM i snabbräkning. Maschinenelemente-tentan varade i 60 tokigt stressiga minuter, uppgifterna var inte så svåra och hade bara tiden varit normalt tilltagen skulle det inte ha varit några problem att skriva nästintill alla rätt på beräkningsdelen. Nu förvandlades det hela till någon form av lotteri där man varken hann tänka eller kontrollera. Det kan ha gått hur som helst. Knäpp-tyskar.

Nu under helgen har jag förutom pluggandet hunnit med att spela med orkestern på ett födelsedagskalas i Ismaning. Det är verkligen kul att se hur stolta Bayerarna är över sin kultur och sina traditioner. Det är ju inte många i Sverige som firar sin 70årsdag med spelmanslag, husmanskost och samtliga gäster klädda i folkdräkt, synd tycker jag. Här var det däremot hela paketet med blåsorkester, Lederhosen, Drindl, Brezeln, Weisswurst, Weissbier och marschmusik. Vi marscherade in i födelsedagsbarnets trädgård, spelade ett par stycken och fick sedan följa med och äta lunch i utbyte mot ytterligare ett par polkor och marscher.

Om fyra dagar och ytterligare två tentor skall jag glömma allt vad Vorlesungsskript, Übungen, Joule-Bryton-Prozesser, Projektsteurerungsgremien och mindesterforderliche Betriebsvorspannkräfte heter. Siktet är inställt på snöklädda alper och jag anar ljuset i tentatunneln.








3 kommentarer:

Jonas sa...

Jag tror du är lite smygtysk, Martin. Kan föreställa mig dig om 40 år spelandes ompa-bompa med bayerska lederhoser med öl och weisswurst. Det är inte så svårt.

Hoppas det gick bra på crazytentan!
/J

Jacob sa...

Är det bara jag, eller har du blivit mer lik farsgubben sen vi sågs sist? Hoppas att resten av tentorna går/gått lika bra!

Anonym sa...

Slutspelsskägg! Jag kommer till ljuset.