tisdag 27 januari 2009

Tenta-P-funderingar

Nu är det mindre än en vecka kvar till den första tentan. På måndag klockan 15.15 skall jag infinna mig på Prof. Dr Ing. Sattelmayers kontor och avlägga en enskild muntlig examination i teknisk termodynamik. På tyska.

Det är bara vi svenskar som har muntligt prov och vi tror och hoppas att det skall vara lite lättare än att göra den skriftliga. Men det är svårt att veta vad man skall plugga på - till ett skriftligt prov är det ju bara att räkna, räkna och räkna... nu vet man inte riktigt vad som väntar. Spännande blir det i vilket fall som helst!

Vad gäller de andra tentorna så skall det nog gå vägen med lite hårt arbete. Samma svårighet gäller dock samtliga tentor - det är helt tokigt bråttom. I Sverige brukar en tenta vara mellan 4 och 5 timmar. Här är skrivningstiden mellan 1 och 1,5 h och i de få ämnen där vi lyckats få tag på gamla tentor är den tiden verkligen inte generöst tilltagen. Det gäller att bara spotta ur sig text, formler och siffror. Behöver man fundera, lösa ett problem, tänka eller kissa är det kört. Mystiskt, jag hade fått för mig att ingenjörer skulle vara bra på att lösa problem.

Hälsningar från München!
Martin

4 kommentarer:

Jonas sa...

Din svenska har också blivit tysk: infinna mig, avlägga enskild muntlig examination...

Heja tyskland!
/J

Anonym sa...

I skolan idag har eleverna konstaterat att tyskar har mera bråttom... Här går tiden, men på tyska springer den... die Zeit läuft... det är nog därför tentorna är så korta!!
Mutti

Elin sa...

Man skulle ju kunna säga att jag INTE är avundsjuk på dig, älskling. Jo, kanske lite, München är det ju inga direkta fel på men allt plugg och tentaplugg USCH får allergiska utslag bara jag tänker på det. Men ta det bara lugnt (så lugnt man nu kan ta det på en en timmes tenta) och försök ditt bästa så blir det bra!

Kan ju passa på att promota min blogg också med det oerhört fynda namnen elinkleist.blogspot.com
Har inte skrivit något än men snart så!

Puss Puss från din Elin

Pär sa...

Hoppas det gick bra. Thermodynamik ? Det är väl ångmaskiner och sån't ..... elda upp trycket och blås ut så hinner du.