lördag 1 november 2008

Zusammenfassung

Har nu tillbringat en månad i München och kände att det var dags att skaffa en blogg. För att komma igång lite grann tänkte jag försöka mig på en kort sammanfattning av vad som passerat (redan börjat få lite tyska influenser i språket) hittills.

Boende
Jag bor i på Arndtstrasse 2 i Glockenbach, vilket har visat sig vara Münchens bögkvarter. Glirningar, förtjusta utrop och retsamma kommetarer är därför att förvänta varje gång jag berättar för någon vart jag bor. I huset bor en hel delegation med I-studenter ifrån Linköping och det är självklart väldigt kul att ha ett par landsmän att umgås med. Jag delar lägenhet med två satellitnavigationsstuderande italienare, Marcello och Luigi. Den senare införskaffade igår en elgitarr och allt som allt finns det nu 1 elgitarr, 1 elbas, 2 akustiska gitarrer, 1 elpiano och 1 trumpet i lägenheten!

Studier
Att hitta vettiga kurser att läsa, som dessutom inte krockar schemamässigt visade sig vara lättare sagt än gjort. Men efter att ha pratat med ett otal Prof. Dr.-Ing Schmidt (motsv.) och deras totalt obegåvade sekreterare, assistenter och hang-arounds har vi nu lyckats få ihop allt så att det funkar. Jag läser alla kurser utom 2 i Garching, ett campus en ca 30 tunnelbaneminuter norr om stan, inte jättekul att börja klockan 8 därute.
Tyskarna har dessutom fortfarande inte uppfunnit pausen och standardföreläsningen består utav 90 minuters konstant malande. För en kaffetörstande svensk van vid ett baljanbessök i mitten av varje föreläsning är det inte bara lätt att hålla koncentrationen uppe de sista 30.

Man hade ju trott att tyskarna skulle vara väldigt respektfulla, säga Ni och så där till professor-doktor-ingenjörerna men det märks i varje fall inte i föreläsningssalarna. På termodynamiken är vi 850 personer och ljudnivån är högre än på Fredagspuben, folk står upp och fantasifulla pappersflygplan flyger genom luften. Förra veckan lyckades de t om, till stort jubel, träffa föreläsaren med ett.

Förutom den totala anarkin på vissa föreläsningar känns undervisningen högkvalitativ och det känns som att universitet ligger väldigt nära arbetslivet. Att man i München och Tyskland tycker om bilar märks mycket tydligt och jag tror de har lyckats klämma in en bild på en BMW eller en lastbilsväxellåda i nästan varenda kurs hittills.

Övrigt
Redan innan ankomst hade jag kikat lite på blåsorkestrar och hade tänkt att besöka ett par olika innan jag bestämde mig var jag skulle spela. De första jag besökte, Blasorchester Ismaning, var dock så trevliga att jag fastnade. Jag hälsade på på en repetition på en tisdag och på efterföljande fredag var jag med och spelade på en fest för Ismanings "folkdräkts- och folkdansgille". Otroligt rolig upplevelse med blåsmusik, öl, obstler, bayerisk dialekt, mängder av lederhosen och klappa på fötterna-dans. Vi övar på tisdagar, kan inte ens med god vilja påstå att det låter bra, men det är roligt. Nästa stora framträdande blir på julmarknaden i Ismaning.

Trivs överhuvudtaget mycket bra i München och man hittar ständigt nya trevliga fik, resturanger och bier-stugor. Mamma var på besök i veckan och vi undersökte ytterligare ett par kul resturanger, besökte IKEA per S-Bahn och buss, var på tysk musikal, låtsades vara bilspekulanter på BMW-Welt, såg på dimma i Olympiaturm, inredde mitt rum och jag fick dessutom lära mig vad diarré heter på tyska.

Idag är det söndag och allt är stängt. Så det blir en lugn dag, kanske lite plugg och uppladdning för en ny vecka. På torsdag kommer Elin!

Ha det så bra allihop!

Auf Wiederhören
Martin

Inga kommentarer: