måndag 10 november 2008

Vårkänslor i November

Att sitta utomhus och sola i bara t-shirt var inte något som jag hade förväntat mig av November i München. Men den gånga veckan har bjudit på helt fantastiskt väder. I onsdags var det 15 grader varmt i skuggan och strålande sol hela dagen. Vädret höll i sig över helgen så Elin, som kom på efterlängtat besök i torsdags, fick verkligen se stan från dess bästa sida. Många uteserveringar blev det. Härligt!


Vi inledde som sig bör Elins münchenvistelse med en riktigt tysk middag innehållande både Holzfällersteak, Kartoffelknödel och Blaukraut. På fredagen gjorde Elin studiebesök i Garching och fick lära sig ett och annat matnyttigt inom det oerhört intressanta ämnet termodynamik. Även min mor var på en sådan förläsning när hon hälsade på och jag har instiftat en liten tävling mellan mina besökare - vem som står ut längst på en tysk termodynamikföreläsning? Mamma klarade 37 minuter innan hon gick ut och tog en kaffe i stället. Elin fullkomligt krossade den tiden och den nya toppnoteringen lyder nu 1 h och 5 min. Som ett led i min "få-Elin-att-tycka-om-öl-kampanj" besökte vi senare på kvällen Hofbräuhaus tillsammans med linköpingsdelegationen och fick ytterligare en dos bayersk kultur.

En god natts sömn och en bagerifärska Brötchen-frukost senare var vi på plats i gamla stan för att gå en tretimmars guidad tur. Var först lite oroliga över att tre timmar skulle vara i överkant men guiden var kanon och tiden sprang iväg. Jag hade inte insett vilken både hemsk och intressant historia München har. Man fick lära sig både om Tysklands och Münchens historia och gamla stan får en till dimension när man t.ex. vet vart Hitler fattade beslut om Kristallnatten och kan följa precis den väg han marscherade under ölkällarkuppen 9 november 1923. Guidningen dessutom gratis och företaget New Europe som även anordnar turer i ett par andra europeiska städer rekommenderas varmt! På kvällen bjöds det på masskok av lasagne som trots, eller kanske tack vare, förutsättningarna - 13 kockar i 3 olika kök - blev riktigt god!


Nu är det tisdag och Elin har åkt hem till Linköping och Ryd igen. Dags att återgå till normaltillvaron, som i och för sig är ganska trevlig. Är nu nyss hemkommen ifrån skolan och skall försöka läsa lite om Methoden der Unternehmensführung innan det bär iväg till Ismaning och orkesterrep. Jag skall få prova ut min "uniform" idag och på söndag är det konsert. De båda andra förstatrumpetarna är på resa i Vietnam, så då gäller det!

Ha det bra!

Martin



Utsikt från Alter Peter

Englischer Garten


Lunchdags på Viktualienmarkt

4 kommentarer:

Jonas sa...

Hade jag bara möjlighet att komma dit och gå på en föreläsning... då du!

3 timmar. Lätt!

Trevliga bilder!

Martin Sund sa...

Det märks att Jonas har egen blogg.. bara han som vet att det är roligt med kommentarer! Du är välkommen hit i vår för att ta dig an tävlingen förresten.. tvivlar dock på de utlovade 3 timmarna, du klarar ju inte ens 45 min i Linköping..=)

Anette Sund sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Jag hävdar bestämt att det åtminstone var 42 minuter!
Mamma