måndag 6 juli 2009

Verkligheten överträffar dikten

Jag har under helgen tillbringat väldigt mycket tid med orkestern och därmed fått en överdos av bayeriska egenheter. Det är precis så som man föreställer sig. Men i kvadrat. Det började i fredags då en stor möbelaffär skulle invigas. Aha! Tänkte bayrarna och smällde upp ett enormt öltält, fixade live-umpabumpa, helgrillad oxe (såg helt groteskt ut, men var jättegott) och såklart billig öl i literglas.

Ismaning, staden strax utanför München där min orkester hör hemma, firar 1200 år i år. Aha! Tänkte bayrarna och smällde upp ett ännu enormare öltält, fixade live-umpabumpa och bjöd in 3000 folkdräktsfanatiker och folkdansfrälsta från hela Bayern. Efter att vi spelat i tältet på lördagkväll stannade jag kvar och åt en helgrillad kyckling med händerna och tittade på lite dansuppträdanden. Var dock ingen idé att stanna någon längre stund eftersom att det redan klockan 05.45 på söndag morgon var dags igen. Vi ställde då upp orkestern i borgmästarens trädgård och väckte hela grannskapet med lite härlig marschmusik. Självklart bjöds det efter framträdandet på weisswurstfrukost med tillhörande Brezel. Vid denna arla tidpunkt på en söndag hade jag förväntat mig en kaffe och kanske lite juice att dricka. Men icke. Man fick välja på Weissbier eller vanlig öl. Vi marscherade och spelade sedan hela dagen och jag var inte hemma förrän 12 timmar senare. En jobbig men riktigt rolig och intressant helg.

Min födelsedag firade jag på Olympiastadion tillsammans med hela svenskgänget, Bruce Springsteen och the E Street Band. Det var en härlig sommarkväll, en ruskigt bra konsert och vi hade ståplats nästan längst fram i mitten. Under sista extranummret, på Rickards axlar var det nära extas. Riktigt häftigt!

Nu är det sovdags så att jag orkar upp och plugga i morgon. Tentorna närmar sig med stormsteg! Njut av sommaren där hemma ni som har möjligheten!
/Martin

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vi ser fram emot live-umpabumpa och Biergarten och att få höra och se dej i din tjusiga kostym!
Lycka till med pluggandet!
Kram Mamma

Jonas sa...

Framförallt lederhosen. Jag instämmer. Verkligheten överträffar dikten, eller kanske rättare sagt: Verkligheten överträffar bilderna man tar oavsätt hur mycket man fotoshoppar dem.

Satt och försökte pyssla ihop lite bilder från Salta på min blogg. Det går inte att få ned på bild helt enkelt.

Kul att du hade en hejdundrans födelsedag! Vi syns snart hörru!

/J