måndag 25 maj 2009

Universitetsstudier - as it should be

Ett antal veckor har förflutit sedan det senaste inlägget och vardagen har infunnit sig i München. Det kanske inte låter så upphetsande, men vilken vardag det är! Kurserna denna termin har nämligen hamnat lite snedfördelat på veckoschemat. Närmare bestämt så har jag en lektion på måndagar, en lektion på tisdagar, en mustig onsdag, en ofattbart köttig torsdag och sedan en lektion på fredagar (som bara stattfindar ibland). Att det sedan droppar in lite helgdagar här och var gör ju inte saken sämre.

München också visat sig ha en sida som jag inte alls hade väntat mig – strandliv. Den senaste veckan har kvicksilvret stabiliserat sig omkring 25-gradersstrecket, på kvällen såväl som på dagen. De sydländska temperaturerna innebär att tunnelbanan förvandlas till ett genomsvettigt inferno och de airconditionerade föreläsningssalarna framkallar gåshud på hela kroppen. Men det är ett pris som jag betalar med glädje när jag ett par hundra meter från ytterdörren kan slänga mig i Isar, flyta med ett par meter och sedan torka på stranden. Hela strandkanten längs Isar består utav gräsmatta eller stenstrand och på kvällarna ligger grilldimman tung över floden. Om man känner sig lite mer äventyrlig än så finns även alternativet Starnberger See, en sjö med alputsikt, ca 30 minuter ut längs S-Bahn nr 6.

Självklart går jag lite i skolan också. Torsdagarna som är minst sagt jobbiga börjar med 3 h och 15 min Statik und Festigkeitslehre med 5(!) minuters paus i mitten. Sedan är det en efterlängtad lunch i 45 min innan hemskheterna fortsätter i ytterligare 1,5 h. Efter detta är det bara att hoppa på tunnelbanan till Garching och göra sig redo för Prof. Dr. Wolf som håller låda i 2,5 h. Pust. I övrigt är rullar studierna på som vanligt. Det enda som var lite annorlunda var övningen i Fertigungstechnologien där vi var och kollade på Stränggjutningsmaskinger och andra toktekniska attiraljer i verkstaden.

Jag och Elin håller förövrigt som bäst på att leta lägenheter I Linköping inför kommande termin. Om det vill sig väl har vi en 2:a på 74 kvadrat med cool planlösning och uteplats klar om några dagar. Får se hur det blir!

Hoppas ni har det bra allihop!/Martin

PS. Översättningsmening för den tyskkunniga delen av läsarkretsen: ”..und doa hamma a bissl boarische Tanzlmusi gespoit. Des war schie!“ DS.

Grillzone Isar

Strandliv runt knuten!

Brandt och Rickard har det fint vid Starnberger See. I diset skymtar snöklädda alptoppar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad det ser härligt ut! Inte trodde jag att München bjöd på sånt badliv!
Där har vi spelat lite bayersk dansmusik...men sen förstod jag inte om det var skit eller skitkul?? Kram från mamma

Martin Sund sa...

Det var skitkul!

Jonas sa...

Jag tycker allt att mor Sund var lite väl snabb på den översättningen. Jag var ju skitstolt att jag klarade den och sen visar det sig att den redan är översatt. Martin, poäng till mig också!

Jag ska på middag med tyskar på fredag. "Alles gut, verstehe nicht!"