onsdag 6 maj 2009

Kurser och valborgsfirande

Nu har jag nästan bestämt vad jag skall läsa denna termin. Har nu under de första veckorna gått på lite olika föreläsningar och försökt lista ut vad som är nödvändigt, bra, kanske roligt och vad som inte überschneidar på schemat. Inte oväntat så har vissa utav de kurser vi ville läsa utgått men nu har vi i alla fall fått ihop ett antal kurser som verkar ok. Hur väl de stämmer överrens med vad jag skulle ha läst i Linköping är ett problem som får lösas senare. Känns väldigt konstigt att det bara är någon månad kvar till sommarlovet hemma medan det knappt kommit igång här nere. Hur som helst. Detta är vad min kunskapstörstande hjärna skall sysselsätta sig med de kommande månaderna:

Regelungstechnik - skall inte vara några problem eftersom vi läste den efterföljande kursen förra terminen.

Fertigungstechnologien - oerhört jättetyskteknisk kurs om hur man bearbetar metallbitar och sådant. Förra lektionen räknade vi på hur fort borrar nöts ner, beroende på vinkelhastighet, stålsort (är det månne en DIN507116 eller kanske en DIN506103?) , borrvinkel, smörjmedel osv...

Statik und Festigkeitslehre - hållfasthetslära. Skall skriva ett arbete om Max-Joseph-Brücke på max 10 sidor (!) och hålla föredrag på plats. Spännande!

Förder- und Materialflusstechnik - någon form utav internlogistik. Även denna kurs är väldigt tysk med ofattbara mängder DIN-normer och mycket teknisk porr. Förra lektionen ägnade vi nästan 1,5 timmar åt olika former av lyftkranar.

Produktentwicklung und Konstruktion - vad det låter som. Verkar vara en bra kurs.

Ingenieur in Vertrieb und Einkauf - BMW:s föredetta tekniska inköpschef som pratar lite inköp, berättar anekdoter och ger karriärråd. Kul att lyssna på!

Funderar även på att läsa en kurs i Corporate Finance men då får jag över 40 ECTS (en normal termin är 30) och det verkar väl vara att ta i i överkant?

Valborgshelgen, som till största delen spenderades med att sola på filt i park, firade vi på Frühlingsfest - en miniversion av Oktoberfest. Det var riktigt trevligt och mina nyinköpta lederhosen var pricken över i:et. Bildbevis nedan!

Hälsningar från München!
/Martin


PS. Det tog ett bra tag att hitta en Biergarten i Edinburgh. Så här lång tid tar det i München...



Jag och Hanna i våra nya favoritkläder

6 kommentarer:

Jonas sa...

Gött!

Låter riktigt tyska vissa av de kurserna...

Anonym sa...

Ein Minideutscher....

Hattnisse sa...

Det verkar vara alldeles lagomt långa avstånd mellan ölen, sängen och skrivbordet.

Anonym sa...

Har krukväxterna dött? :)
Mamma

Martin Sund sa...

Krukväxterna har varit på utflykt till Johanna när jag var i Zell.. men nu är de tillbaka och mer levande än någonsin!

Anonym sa...

Hej Martin! Verkar jobbigt alla för mig krångliga kurser.Vill bara tala om att vi är 53 stycken orienterare från Boxholm-Mjölby OL, som reser till Mora, med buss, den 20-24/5 för att tävla där. Vi ska bo i Åmåsängsgårdens stugor, några km från Mora. Det ska bli trevligt. Jag ska ju bara heja på de andra och ha det skönt Ha det så bra. Svärfar hälsar. Kramar från svärmor